Home » Welke directe en indirecte effecten heeft alcohol op je sportprestaties?

Welke directe en indirecte effecten heeft alcohol op je sportprestaties?

  1. Welke directe en indirecte effecten heeft alcohol op je sportprestaties?

Feiten over alcohol in combinatie met je sportprestatie:

  • Minder energie
  • Hart moet harder pompen
  • Vermindering van je reactie en techniek
  • Verzuring van je spieren
  • Dikker worden
  • Vochtafdrijving
  • Onderkoeling bij zwemmen
  • Agressie rond het sportveld


Minder energie
Bij lichamelijke inspanning hebben je spieren energie nodig. Deze energie wordt onder andere verkregen uit suiker (glucose) die in de lever is opgeslagen. Als je alcohol drinkt, heeft de lever ook suiker nodig voor de afbraak van alcohol. Er blijft onvoldoende o
ver voor je spieren. Hierdoor verminderen je prestaties. Je moet  denken aan een vermindering van de sprintsnelheid met 10%, terwijl de sprongkracht met 5,8% kleiner wordt. Dit gebeurt al na gebruik van ongeveer 2 glazen alcohol.

Hart moet harder pompen
Door alcohol verwijden je bloedvaten. Hierdoor moet het hart na alcoholgebruik een grotere inspanning leveren om de bloedcirculatie te handhaven. Door de vaatverwijding komen je spieren tekort waardoor je sportprestatie afneemt.

Vermindering van je reactie en techniek
Alcohol wordt door het maag- en darmslijmvlies direct in het bloed opgenomen. Hierdoor is de invloed van alcohol in veel plaatsen in je lichaam merkbaar. Vooral in de hersen- en zenuwcellen. Het gevolg hiervan is een vermindering van je reactie en coördinatie, van je bewegingstechniek en je uithoudingsvermogen. Het zal duidelijk zijn dat de kans op blessures hierdoor ook toeneemt.

Verzuring van je spieren
Tijdens het sporten komt in de spieren melkzuur vrij dat in de lever afgebroken wordt. Omdat de lever alcohol afbreekt, treedt verzuring van de spieren sneller op. Bovendien wordt door alcohol extra melkzuur gevormd. Hierdoor voel je langer je vermoeidheid en stijfheid van je spieren door melkzuurophoping. Dit proces kan wel 12 uur duren.

Dikker worden
Door overmatig gebruik van alcohol neemt je gewicht toe in de vorm van vetafzetting. Ook hierdoor zullen je sportprestaties verminderen.

Vochtafdrijving
Als je intensief sport, kun je behoorlijk vocht verliezen door te zweten. Alcohol heeft een vochtafdrijvende werking. Combineer je intensief sporten met alcohol dan kun je veel vocht verliezen. Je lichamelijk herstel duurt daarom langer omdat je vochtbalans weer op peil gebracht moet worden. 

Onderkoeling bij zwemmen
Om het lichaam op de juiste temperatuur te houden is suiker nodig. Voor de afbraak van alcohol wordt de suikervoorraad aangesproken. Dit kan leiden tot sterke daling van de lichaamstemperatuur en zelfs tot onderkoeling bij het zwemmen. Onderkoeling kan bewusteloosheid veroorzaken met alle gevolgen van dien.
Het lichaam koelt ook af omdat de bloedvaten zich verwijden. Dat je van een glaasje alcohol warm zou worden is onjuist!

Agressie rond het sportveld
Berichten over spelers en scheidsrechters die met flessen en blikjes gekogeld worden, zijn aan de orde van de dag. Supporters die met elkaar op de vuist gaan, verkeren in een groot aantal gevallen onder invloed van alcohol.